Ofte Stillede Spørgsmål (OSS)

Spørgsmål: Ok, jeg har installeren og der er problemer med enten installationen eller starten. Jeg er ret sikker på at jeg har gjort alt korrekt indtil videre. Hvad nu?
Svar: Sådanne fejl kan være pga flere ting:
  • manglende/forkerte Tooltypes
    Nogle fixes vil ikke blive kørt ordentligt (eller overhovedet) hvis du ikke sætter den korrekte tooltype for dit system. Læs dokumentationen for at finde ud af hvilke tooltypes der understøttes. Eksempler på tooltypes der måske kan hjælpe er NoCache, NoVBRMove, NoAutoVec, PAL/NTSC, NoMMU.
  • readme filer der kommer med installations pakken
    Dette forklarer ofte nogle specifikke problemer, nøgler eller tooltypes der skal sættes.
  • forkert WHDLoad version
    De fleste installationer behøver den nyeste version af WHDLoad og vil ikke køre med ældre versioner. Den gyldne regel er altid at have den nyeste version installeret.
  • din maskine er inkompatibel
    Specielt en 68040/060 CPU eller nogle turboboards/anden hardware kan skabe problemer. Prøv at slukke alt ekstra hardware og prøv at start installationen igen.
  • ikke supporteret version
    Mange kommercielle spil er blevet solgt i mere end en version (full pris release/budget re-release/coverdisk release, PAL/NTSC version,...). En installation virker selvfølgelig kun hvis den er skrevet til en speciel version af et spil. Hvis du har en speciel version af det samme spil vil det ikke virke. I det tilfælde er den eneste måde at bruge installationen på er at kontakte personen der har lavet installationen og bede ham om at supportere din version. I de fleste tilfælde vil authoren hjælpe og patche din version af spillet indenfor et par dage.
  • gamle versioner af installationen
    Så snart en bug er blevet fundet og fjernet bliver den nye version af fixet gjort tilgængelig på WHDLoad hjemmesiden. Hent altid den nyeste version af installationen. Bemærk venligst at den nyeste version ikke altid er den på Aminet og mange bliver frigivet med et par ugers forsinkelse!
  • du har fundet en bug
    Selvom alle fixes er testet før release kan en bug godt snige sig forbi. Hvis du tror at du har fundet en bug, skriv da venligst en detaljeret beskrivelse af dit problem og send den til authoren af pathen. Brug venligst bug report formen til dette. Prøv at reporter dit problem så præist som muligt. Hvis vi ikke bliver informeret om bugs kan vi ikke rette dem. Bemærk: Det ENESTE korrekte sted for bugs/problemer er bug reporten og ikke comp.sys.amiga.games for ikke alle udviklere læser denne.
Spørgsmål: Jeg har et spil men kan ikke finde en installer til det.
Svar: Lav en liste over dine ønsker. Du må også gerne inkludere spil som allerede har deres egen installer (kopierbare filer og/eller en installer er leveret med spillet) men har problemer (selv med simple degraderende fejl eller ingen mulighed for at afslutte). Husk at en person kun er i stand til at patche 25 spil om året. Indikér med en prioritet hvilke spil der er dine favoritter (eksempelvis ! og +) og hvilke du ikke kan lide (-), og kontrollér selv hvilke spil der allerede har en HD installer.
Spørgsmål: Er det muligt at bruge WHDLoad til at installere en demo/spil som bruger operativ systemet?
Svar: Generelt er det ikke muligt for en demo/spil der kører i WHDLoad at bruge OS ting udenfor hvorfra WHDLoad er blevet startet. Du som laver det nødvendige slave program er nødt til at patche al adgang til OS. Enten slår du det fra eller ogs skal du emulere dem rigtigt. Ved emulering findes den såkaldte KickEmu pakker. De er tilgængelige for diverse kickstart versioner (eks. 'Sources/whdload/kick13.s'). Ved at bruge et image af en rigtig kickstart laver de et duldt OS miljø indeni WHDLoad hukommelses. Der er en extra readme fil ang: 'Sources/whdload/kick.readme'.
Spørgsmål: Hvis WHDLoad bruger MMU (option NoMMU/S som ikke aktiveret og på 68030 er MMU/S aktiveret er der nogle korte fejl i grafiken og/eller i musikken (eks. Beast2). En fejl ?
Svar: Dette hænder under indlæsning. Grunden er at WHDLoad er nødt til at deaktivere de interrupts under indlæsning i en kort periode hvis MMU er aktiveret. Denne adfærd kan ikke ændres.
Spørgsmål: Når jeg prøver at bruge NTSC værktøjet viser WHDLoad en Guru.
Svar: Der er en fejl i MCP 1.30 i ScreenManger som forårsager WHDLoads Open ScreenTags kald at fejle. Deaktivér ScreenManger i MCP for at afhjælpe dette.
Spørgsmål: Når køres afvikles spil hurtigere end normalt (musik lyder mærkeligt) og den nederste del af skærmen mangler. Jeg har prøvet både PAL & NTSC tooltypes men intet hjælper.
Svar: Hvis du bruger Voodoo monitor driveres, slå "FakeNativeModes" fra i tooltypes monitor driver.
Bruger spørger: Jeg synes at det er helt korrekt at forlange et shareware beløb for registrering af WHDLoad men i mit tilfælde synes jeg at det er unfair fordi de gamle WHDLoad slaver fungerede uden at registrere og viser ikke anmodningen.
Men fornylig fandt jeg en længe ventet original: Shadowlands. Jeg har installeret spillet vha den nødvendige WHDLoad-installer men uden den registrerede version er det ikke muligt at gemme. Der er ikke engang en mulighed for at gemme på diskette. Og når jeg tænker på de 30 DM jeg er nødt til at lægge til prisen bare for at få et spilbart spil (pga den vigtige gemme mulighed) så spørger jeg mig selv hvorfor jeg købte originalen i det hele taget selvom den var billig!
Ok hvis jeg havde andre originaler som ville have ekstra features slået til efter at have registreret så ville det være et incitament til at registrere. Men for det ene spil?
Harry Svarer: Prisen for installatipns arbejdet kan ikke gøres ordentligt op alligevel. Hvis det blev baseret på de timer det tog at producere en installation så ville WHDLoad have et gennemsnitligt registrerings beløb på 150-200 DM.
Jeg arbejder på et spil i gennemsnitligt ca. 15 timer ( indrømmet jeg laver mange komplicerede og svære ting) og ofte mere. For eksempel har jeg brugt 40 timer på Unreal og det er stadig ikke færdigt. Men for det beløb er spillene komplet testede og kører (med undtagelse af nogle enkelte underlige ting. Nogle gange kan jeg bare ikke se længere ind i et spil selvom jeg roder og piller - eksempelvis Masterblazer & its highscore).
Hvis jeg tog 20 DM per time (hvilket er en billig pris for den slags arbejde her i Tyskland) ville det blive omkring 300 DM per installation og ganget med 35 installationer bliver det 10K DM. *Rent faktisk* kunne jeg også tjene nogle penge på den tid jeg bruger.
Jeg går ikke efter pengene derfor virker mine installationer altid med den lavest mulige version men klag ikke hvis en installation *rent faktisk* behøver en højere version (specielt mine)... Du skal blot se registrerings beløbet som en beløning for alle de installationer der allerede er lavet.