Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Pytanie: No dobrze. Zdobyłem instaler, ale występują kłopoty podczas instalacji lub przy uruchomieniu. Jestem pewien, że wszystko wykonałem poprawnie. Co teraz?
Odpowiedź: Takie złe działanie może być wywołane przez wiele czynników:
  • pominięte/złe parametry
    Niektóre poprawki nie zadziałają poprawnie (lub w ogóle) jeśli nie poustawiasz odpowiednich dla Twojego systemu parametrów. Proszę przeczytać dokumentację w celu poznania dostępnych parametrów. Przykładowe parametry, które mogą pomóc w rozwiązaniu problemu to NoCache, NoVBRMove, NoAutoVec, PAL/NTSC, NoMMU.
  • plik .readme rozprowadzany z pakietem instalacyjnym
    Często opisuje on wiele specyficznych problemów, klawiszy lub parametrów, które powinny być ustawione.
  • zła wersja WHDLoad
    Większość pakietów instalacyjnych wymaga ostatniej dostępnej wersji WHDLoad i nie uruchomi się ze starszymi wersjami. Złotą zasadą jest instalowanie ostatniej dostępnej wersji.
  • Twoja maszyna nie jest kompatybilna
    Szczególnie karty z procesorami 68040/060 lub niektóre inne karty turbo bądź inny sprzęt mogą sprawiać kłopoty. Spróbuj wyłączyć wszystkie dodatkowe urządzenia i uruchomić zainstalowany program ponownie.
  • nieobsługiwana wersja
    Wiele komercyjnych tytułów było sprzedawanych w więcej niż jednej wersji (wersja w pudełku/ekonomiczna/okładkowa, wersja PAL/NTSC, ...). Oczywiście instaler zadziała tylko z wersją, dla której został napisany. Jeśli posiadasz inną wersję tej samej gry, instaler nie zadziała. W takim przypadku jedynym sposobem na użycie instalera jest skontaktowanie się z jego autorem i zapytanie go, czy doda obsługę Twojej wersji gry. W większości przypadków autor pomoże Ci i doda obsługę także Twojej wersji w ciągu kilku dni.
  • stara wersja instalera
    Gdy tylko jakiś błąd zostanie odkryty i usunięty, nowa wersja instalera pojawi się na stronie WHDLoad. Zawsze pobieraj najnowszą wersję instalera. Pamiętaj, iż nie zawsze najnowszą wersją jest ta dostępna na Aminecie. Niektóre łatki nie są umieszczane na Aminecie w ogóle lub umieszczane są tam z kilkutygodniowym opóźnieniem!
  • znalazłeś błąd
    Pomimo, że wszystkie poprawki są testowane przed ich wydaniem, zawsze istnieje możliwość przeoczenia jakiegoś błędu. Jeśli uważasz, że znalazłeś błąd, prześlij do autora poprawki dokładny raport opisujący Twój problem. Do tego celu użyj formularza zgłaszania błędów. Spróbuj opisać swój problem najdokładniej jak to jest możliwe. Jeżeli nie będziemy informowani o błędach, nie będziemy mogli ich usuwać.
    Informacja: JEDYNYM odpowiednim miejscem do zgłaszania problemów/błędów jest raport o błędach, a nie comp.sys.amiga.games, gdyż nie wszyscy programiści czytają to forum.
Pytanie: Mam grę, ale nie znalazłem instalera do niej.
Odpowiedź: Stwórz listę swoich życzeń. Możesz także dołączyć gry, które już masz zainstalowane na dysku twardym (poprzez skopiowanie plików na dysk i/lub przez instaler dołączony do gry), które powodują jakieś problemy (nawet w przypadku prostego problemu z degradacją systemu, czy brakiem wyjścia z gry). Pamiętaj, iż jedna osoba jest w stanie opracować około 25 gier w ciągu roku. Oznacz, które gry należą do Twoich ulubionych (np. ! i +), oraz które niezbyt Ci się podobają (-), oraz sam sprawdź, które z tych gier mają już pakiety instalacyjne.
Pytanie: Czy można użyć WHDLoad do zainstalowania gry (lub programu demonstracyjnego), który używa systemu operacyjnego?
Odpowiedź: Ogólnie nie jest możliwe, aby gra (lub program demonstracyjny) uruchomiona wewnątrz WHDLoad miała dostęp do elementów systemu operacyjnego na zewnątrz, z którego WHDLoad została uruchomiona. Ty, jako twórca odpowiedniego pliku .slave musisz poprawić wszystkie odwołania do systemu operacyjnego. Albo je wyłączysz, albo odpowiednio zaemulujesz. Do emulacji istnieją pakiety nazwane KickEmu. Są one dostępne dla różnych wersji kickstartu (np. 'Sources/whdload/kick13.s'). Wykorzystując obraz prawdziwego kickstartu, tworzą pełne środowisko systemowe wewnątrz pamięci WHDLoad. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w pliku .ReadMe dotyczącym tego problemu: 'Sources/whdload/kick.readme'.
Pytanie: Jeśli WHDLoad używa MMU (opcja NoMMU/S nie jest ustawiona i na procesorze 68030 opcja MMU/S jest ustawiona) występują krótkie zaburzenia w grafice i/lub w muzyce (np. Beast2). Czy to jest błąd?
Odpowiedź: Występuje to w trakcie wczytywania danych. Powodem jest fakt, iż WHDLoad w przypadku używania MMU musi na krótki czas wyłączyć przerwania w trakcie wczytywania danych. Nie można zmienić tego zachowania.
Pytanie: Kiedy próbuję użyć parametru NTSC, WHDLoad pokazuje Guru.
Odpowiedź: Jest to błąd w MCP 1.30 w obsłudze Menadżera ekranów, powodujący zawieszenie się WHDLoad przy wywołaniu funkcji OpenScreenTags. Aby temu zapobiec wyłącz Menadżer ekranów w MCP.
Pytanie: Kiedy uruchamiam gry, działają one szybciej niż powinny (muzyka brzmi dziwnie) i dolna część ekranu gdzieś znika. Próbowałem parametrów PAL i NTSC, ale to nic nie pomogło.
Odpowiedź: Jeśli używasz sterownika do kart Voodoo, wyłącz w ikonce sterownika parametr "FakeNativeModes".
Użytkownik pyta: Dotyczy to rejestracji WHDLoad - myślę, iż słusznie WHDLoad przypomina o obowiązku rejestracji, ale jest to trochę nie fair w moim przypadku, ponieważ stare pliki .slave działają bez rejestracji i nie wyświetlają okna przypominającego.
Natomiast ostatnio znalazłem długo poszukiwany oryginał: Shadowlands. Zainstalowałem grę używając odpowiedniego instalera, ale w wersji niezarejestrowanej nie ma możliwości zapisania pozycji gry. Nie ma nawet możliwości zapisania na dyskietki. Gdy rozważam możliwość dodania 30DM do ceny gry, aby po prostu mieć grywalną grę (ze względu na wagę opcji zapisu), pytam sam siebie, czemu kupiłem w ogóle oryginalną grę, nawet jeśli była taka tania!
No dobra, jeśli bym miał inne oryginały, w których będą dostępne dodatkowe opcje po zarejestrowaniu, zachęciło by to mnie do rejestracji, ale dla tylko jednej gry?
Harry odpowiada: Kosztu instalera nie da się ustalić jednoznacznie - jeśli wyliczenie bazowałoby na ilości godzin spędzonych na pisaniu instalerów, wtedy opłata za rejestrację powinna wynosić średnio 150-200 DM.
Średnio nad jedną grą spędzam około 15 godzin (wykonując dość skoplikowane rzeczy), często jednak znacznie więcej. Na przykład poświęciłem 40 godzin na grę Unreal i instaler do niej nadal nie jest skończony. Jednak wszystko jest przetestowane i uruchamia się (za wyjątkiem kilku drobiazgów, czasami nie widzę nic więcej co mógłbym zrobić, nawet jeśli kręcę się przy tym wystarczająco długo - na przykład Masterblazer i lista najwyższych wyników).
Jeśli wycenię pracę na 20 DM za godzinę (dość niska cena jak za ten typ pracy w Niemczech) będzie to około 300 DM za instaler, a pomnożone przez 35 instalerów, łącznie da kwotę 10 tysięcy DM. Podsumowując mógłbym przez ten czas zarabiać pieniądze w przemyśle informatycznym.
Nie gonię za pieniądzem, dlatego też moje instalery zawsze dzialają z najniższą możliwą wersją, ale nie narzekaj, jeśli instaler naprawdę potrzebuje nowszej wersji (szczególnie moje)... Po prostu spójrz na opłatę rejestracyjną jak na wynagrodzenie za instalery już wykonane.